Taking you to PayPal...

Loading...

Facilitaire sector

Pirtek bij Strukton Rail Equipment

Strukton verricht onderhoud aan onderhoudsmachines voor railinfra

Met zijn technologie en specialismen wil Strukton bijdragen aan een sector die instaat voor kwaliteit en veiligheid van spoorvervoer, weginfrastructuur en technische installaties en gebouwen. Opdrachtgevers bevinden zich zowel binnen Europa alsook steeds meer daarbuiten. railsystemen: ontwerp, nieuwbouw, vernieuwing, beheer en onderhoud van light- en heavy-railinfrastructuur, elektrische treinsystemen en mobiliteitsystemen (Strukton Rail).

Voor dit verslag is de web-redaktie van Pirtek te gast bij Strukton Rail Equipment bv in Zutpen.
Op deze locatie wordt materieel onderhouden om deze weer beter in staat te stellen onderhoudswerk te doen aan spoorweg en railsystemen. Tal van specialistische treinstellen zijn uitgerust met uiteenlopende hydraulische equipment die nodig is om oude spoortrajecten op te breken, nieuwe fundering te storten , rails te leggen en onderhouden.

TOT OP HET BOT

In de grote, overdekte werkplaats in Zutphen staan tijdens de rondgang zes verschillende machines opgesteld voor onderhoud en revisie. Eén onderhoudsmachine waar aan wordt gewerkt heeft een lengte van circa 35 meter. De locomotief wordt ‘tot op het bot’ geheel gestript tot een casco. “Dieselmotor wordt verwijderd en gereviseerd, plaatwerk geschilderd, assen gedraaid en vele, vele meters hydrauliekslang vervangen. De revisietijd omvat een periode van enkele maanden.” Deze samenvatting klinkt uit de mond van dhr Ed Schaufeli, Hoofd Technische Dienst, als een dagelijkse klus. 

WERKPLAATS BINNEN WERKPLAATS

Dit werk ís inderdaad dagelijks werk voor Schaufeli en zijn gespecialiseerde medewerkers. Deze klus is echter zeer omvangrijk wanneer alleen gekeken wordt naar de hydrauliek die in deze machine is verwerkt. Gelukkig is er een goede samenwerking met Pirtek-Arnhem. Hierdoor werd voor dit project een Pirtek werkplaats geïnstalleerd binnen de Strukton loods. Een uitstekende oplossing, nu kan elke dag worden gewerkt aan de revisie. Een omvangrijke voorraad aan Pirtek-hydrauliekslangen en -koppelingen is voor handen en wordt wekelijks aangevuld.
De dagelijkse leiding bij Strukton is in handen van werkplaats chef Rob van den Broek: “Pirtek kwam als gunstigste inschrijver met de prijs- kwaliteit verhouding.” Een goede keus. “Daarbij kwam tevens de korte aanrijtijd vanuit Arnhem, die inmiddels is terug gebracht tot nihil door de tijdelijke Pirtek werkplaats.” Er heerst een plezierige, ontspannen werksfeer op de vloer, maar er wordt hard gewerkt. Vanuit Pirtek Arnhem is Herman Bijenhof vaak lange dagen te vinden: in, op en onder de locomotief. 

KILOMETERS HYDRAULIEK

Herman en collega Fred Schuurmans werken in teamverband: alle slangen worden in kaart gebracht, alles krijgt een unieke kenmerk voor de montagepunten. Ter plaatse worden de slangen nagemeten, gereproduceerd en vervangen. Verbazingwekkend is de verscheidenheid aan materiaal die in deze machine gaat; werkelijk alle maten worden toegepast. Afmetingen van 3/16” tot 2 duims zijn te vinden in deze machines. De toepassing is even divers: naast (hydrauliek)olie worden ook koelvloeistoffen verpompt, vet en smeerolie.  Tevens lopen er slangen en leidingen voor pneumatiek. Binnen de range is er onderscheid in slangen en leidingen van 5 tot 450 bar werkdruk.
Over, onder en dwars door de locomotief lopen talloze hydrauliekslangen, met een gezamenlijke lengte die kan oplopen tot ruim anderhalve kilometer. Men grapt wel: ‘Het is een slangenkuil.’

BLIJ

Strukton is blij met de flexibele inzet van de Pirtek mannen. Met regelmaat wordt aanspraak gedaan op de vakkennis voor spoedklussen elders in de werkplaats. Op deze wijze wordt de projectplanning binnen Strukton’s toleranties meerdere keren harmonieus bijgesteld. 
Belangrijk is dat aan het eind van de ‘rit’ een onderhoudsmachine gereviseerd beschikbaar is die weer in staat is om vele kilometers spoor te onderhouden. Dankzij de prettige samenwerking en de vakmanschap van beide partijen gaat dit zeker lukken.
Op de foto’s gecompliceerde hydraulische componenten; deze zijn zorgvuldig zijn gelabeld en gedocumenteerd. Hierdoor kan bij individuele schade doelgericht worden vervangen.

tags: #Pirtek , #StruktonRail, #hydrauliekslangen, #hydrauliekslangrenovatie

> Terug naar... Facilitaire sector